Sledujte nás

Koľko zeleniny jeme a koľko by sme mali?

Koľko zeleniny jeme a koľko by sme mali?

Knedle, bravčové, kapusta, orosené pivo a navrch dve Jankove buchty. Aj tak môže vyzerať slovenské obedové menu. Že sa vám na tom niečo nepozdáva? Napriek tomu, že je vyvážená strava alfou omegou pre zdravého ducha a fit telo, jej dôležitosť sa stále tak trochu podceňuje. Zanedbávame hlavne čerstvú zeleninu, ktorá je pritom doslova stavebným kameňom potravinovej pyramídy.

To, čo vedeli už naše prababičky, dnes potvrdzujú aj odborníci. Svetová zdravotnícka organizácia (WHO) odporúča zjesť denne až 400 g ovocia a zeleniny. Nutriční ​​špecialisti len prikyvujú a radia zvoliť ideálny pomer 2: 1 v prospech zeleniny. To znamená zhruba 270 gramov zeleniny a 130 gramov ovocia.

 Koľko ovocia a zeleniny zje priemerný človek?

Na jedného obyvateľa Slovenskej republiky pripadlo v priemere 84 kg ovocia a 87,3 kg zeleniny ročne. To znamená, že si pochutíme približne na 230 g ovocia a 239 g zeleniny denne. Naša spotreba ovocia je teda viac než uspokojivá, zamerať by sme sa ale mali na väčšie zastúpenie zeleniny. Zaujímavý pohľad na jej spotrebu nám môže ponúknuť Organizácia pre výživu a poľnohospodárstvo (FAO). Z jej grafu je zrejmé, že sme si zeleninu hojne dopriali najmä v 60. a 80. rokoch minulého storočia. Od roku 1990 sa potom rapídne zvyšuje priemerná spotreba zeleniny v celosvetovom meradle – a tú našu prevyšuje takmer dvojnásobne. Zaostávame aj za priemernou spotrebou v Európskej únii. Známy fakt, že by sme mali správne jesť 5 porcií zeleniny a ovocia denne, rozhodne nie je obyčajnou babskou radou. Vychádza okrem iného z rozsiahleho zhrnutia desiatok štúdií, ktoré v roku 2014 publikoval čínsko-americký vedecký tím. Odborníci v ňom dospeli dokonca k záveru, že s každou porciou zeleniny a ovocia klesá riziko všetkých typov kardiovaskulárnych ochorení o 5 %. Jednu porciu definovali vedci ako 77 g zeleniny alebo 80 g ovocia.

Ako súvisí šťastie s ovocím a zeleninou?

Čo sa ale stane, keď zjeme väčšiu porciu zeleniny, ako je odporúčaná denná dávka (400 g)? Podľa štúdie publikovanej v prestížnom medzinárodnom časopise International Journal of Epidemiology v roku 2017 nám to len prospeje. V prípade rakoviny sa totiž riziko znižuje až do úrovne 600 g zeleniny a ovocia denne. Riziko kardiovaskulárnych ochorení môžeme dokonca znižovať až do úrovne 800 g. Spolu s touto štúdiou vedci odhalili tiež fakt, že nedostatočný príjem zeleniny a ovocia v roku 2013 priamo zavinil až 13,4 miliónov predčasných úmrtí. Zaujímavosťou je aj fakt, že v najšťastnejšej krajine sveta Dánsku konzumujú zeleninu a ovocie ešte viac – a to až 600 g denne. A nezaostáva ani Kanada. Tam pre zmenu odporúčajú najmä osobám starších 51 rokov, aby si dopriali aspoň 7 porcií ovocia a zeleniny denne. Náhoda? Nemyslíme si.

Jedno je jasné, zelenina sa hlási k slovu oprávnene. Zaradiť ju do jedálnička pritom nie je žiadna veľká veda. Doprajte si miesto ťažkého obeda radšej chutný zeleninový šalát. Na desiatu do práce si zbaľte možno paradajky, mrkvu alebo uhorku. A slané pokušenie pri televízii nahraďte radšej zeleninovými “zemiačiky”. V zimných mesiacoch odporúčame všetkými desiatimi tiež poriadne farebné zeleninové smoothie. Variantov, ako si dopriať viac vitamínov je nespočetné množstvo, a aj drobný ústupok môže mať na naše zdravie zásadný vplyv.